Paramaribo & de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Remko en Linda - WaarBenJij.nu Paramaribo & de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Remko en Linda - WaarBenJij.nu

Paramaribo & de jungle

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Remko en Linda

18 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Het heeft even geduurd maar hier komt ons eerste reisverslag!

Maandag in de middag zijn we geland in Suriname. De vlucht verliep super snel, we kregen veel te eten en voordat we het wisten stonden we alweer aan de grond. De douane ging volgens de Surinaamse tijd, ontzettend langzaam dus. Daarna waren de tassen er nog niet eens, en moesten we daar op wachten. Het verbaasde ons hoeveel bagage mensen meenamen vanuit Nederland. Dozen, koffers, tassen vol.
Eenmaal met de tassen op de rug door de schuifdeuren gelopen en daar stond Lisette ons al op te wachten! Ze had haar zus (Stephanie) en taxichauffeuse (Chantal) bij zich. We zijn naar Paramaribo gereden naar de "villa" van Lisette. Maar niet zonder eten, op de terugweg eerst eten gehaald, Surinaamse Bami.

Dinsdag zijn we Paramaribo ingegaan, met de bus. Wij hebben ons erg verbaasd over de busjes. De busjes hebben links een bank voor 2 personen, een gangpad en dan nog een stoel voor 1 persoon. Maar als die stoelen en banken bezet zijn. Dan worden er klapstoelen uitgeklapt en neergezet in de gangpaden. Zo kunnen zoveel mogelijk mensen mee. Maar moet er iemand uit die achterin de bus zit, dan klap netjes iedereen de klapstoepjes in, laat de persoon uitstappen en klap vervolgens zijn stoeltje weer uit. ik heb een foto toegevoegd met de klapstoeltjes.
In Paramaribo hebben we de centrale markt bezocht/ de winkelstraten doorgelopen en heerlijk schaafijs gekocht.
Op de centrale markt wordt van alles vers verkocht, fruit/groente/vlees/vis/bloemen. Groente en fruit wordt verkocht P/H. Per hoopje, al het fruit wilt opgestapeld op hoopjes. De prijs die er bij staat is voor dat hoopje.
Midden in de winkel straat hebben we schaafijs gekocht. Normaal kun je buiten Nederland het drink water niet echt drinken. Dit geld niet voor Suriname. Daarom kun je ook gewoon schaafijs eten. Schaafijs is een groot blok bevroren water, en wordt een stuk vanaf geschaafd , in een beter gedaan en dan kun je een smaakje toevoegen. bijv. Cola, sinaasappel, tamarinde, markoesa. Echt heeerlijk verkoelend in het ontzettend warme Suriname. Het is altijd 30/35 graden.
Verder die middag in de hangmat gelegen en beetje geslapen. Optijd naar bed gegaan want woensdag gaan we de jungle in!

Tas en spullen gepakt om voor 6 dagen de jungle in te gaan. Van woensdag t/m maandag. Eenmaal op het kleine vliegveldje Zorg en Hoop, midden in Paramaribo. Schrok ik (Linda) toch wel erg van de vliegtuigjes. Ze zien er echt slecht uit. Maar goed ik kon niet meer terug. Met meer dan 1 uur vertraging zijn we om 12 uur vertrokken. Het vliegtuigje zag er van de buitenkant slecht uit. Maar de binnenkant sloeg alles! We zaten tussen de spullen, het plafond liet los, de stuurknuppel was helemaal verroest. Ik heb geen leuke vlucht gehad maar wij hebben het overleefd!
Geland in Kajana, op een grasstrip midden in de Jungle. De logde waar wij verbleven maakte veel goed. Kosindo heet het.
Midden in een Marron-dorp. Staan 5 toeristen huisjes met uitzicht op de Suriname rivier. We hebben die middag weinig gedaan , lekker luieren in de hangmat en daarna baden(douchen) in de rivier.

Donderdag zijn we om 10.00 begonnen met een dorpswandeling. Er liggen zes dorpen in de buurt van Kosindo, die hebben we allemaal gezocht. Onze gids vertelde hoe het er aan toe gaat in de dorpen. Er zijn veel "vreemde" regels en gebruiken. Zo slapen vrouwen die ongesteld zijn bij elkaar in 1 huis, mogen zij niet voor hun man zorgen. Mannen mogen net zoveel vrouwen als ze willen, als ze er maar voor kunnen zorgen qua inkomen.
Die avond zijn we nog op kaaimannen tocht geweest. Met onze koplampen op het hoofd zijn we de "kleine krokodil" gaan spotten. Dit doe je in de avond/nacht omdat ze ogen van de kaaimannen oplichten(rood) in het licht van je koplamp. We hebben 3 kaaimannen van dichtbij gezien, 1 van zelf zo groot dat het meer weghad van een krokodil(2 meter). Het spotten van de kaaimannen was erg bijzonder maar wat minste zo bijzonder en vooral mooi is, is de sterren hemel in Suriname. WOW wat een mooie sterren en wat ontzettend veel. Suriname ligt dichtbij de evenaar , hierdoor kun je zoveel sterren waarnemen.

Vrijdag zijn we de jungle ingegaan. We hebben een boswandeling gedaan, onze gids heeft veel vertelt over de jungle, welke bomen en planten er zijn, welke dieren er leven in de jungle en dat je niet zomaar overal aan mag zitten, ivm stekende beestjes of grote bijtende vogelspinnen. Je hebt bijv. een "telefoonboom" in de jungle. Dit is een soort boom die hol is van binnen, door tegen de boom te slaan creëer je een geluid die in de wijde omgeving te horen is , ongeveer 3 km.
Na de lunch zijn we weer in een korjaal(boot) gestapt om na de Awarradam te gaan. Een korjaal is een uitgeholde boomstam met houten plankjes waar je op zit, de korjaal heeft achterop een motortje. Het is een wiebelig ding maar de snelste manier om je te vervoeren in de jungle over de Suriname rivier. Awarradam is een natuurlijk dam, gemaakt van grote rotsen waar plantjes op groeien. Je kan hier heerlijk zwemmen en de stroom versnelling maakt de dam een soort van glijbaan. Ook is het zitten in de waterval een heerlijke verkoeling. Een kokosnoot maakte het geheel helemaal af!!
Die avond hebben we gewacht tot 00:00 want Remko was jarig!

Zaterdagochtend ben ik stiekem uit bed gegaan en heb ik slingers en ballonnen opgehangen voor Remko. Daarna samen met alle kinderen van het dorp Remko wakker gemaakt. Meerdere Surinaamse verjaardag liedjes gezongen. De hele dag werd Remko gefeliciteerd. Na een uitgebreid ontbijt met verjaardagscake, zijn we gaan houtbewerken. We hebben een houten peddel gemaakt die ze gebruiken om te peddelen als ze in de korjaal varen. We kregen een houtblok en een manchetten, en we zijn er op los gaan slaan. Uiteindelijk hebben we met behulp van onze leraar een mooie peddel gemaakt.
Die middag zijn we gaan koken, omdat remko jarig was mochten wij kiezen wat we wilden eten. Het werd surinaamse bami met kouseband, sambalpinda , gebakken kip, komkommer in zuur. Remko gooide overal stiekem kruiden in, en het eind resultaat was heeerlijk. Dit was gelijk onze laatste avondmaal in Kosindo.

Want zondag in alle vroegte zijn we aan onze terugreis begonnen over de Suriname rivier in een korjaal.
Het was een behoorlijke belevenis. We hebben 2 maal van boot moeten wisselen omdat de water stand in de rivier te laag was en de boot niet verder kon varen. Met onze bagage op de rug door de jungle om vervolgens 500 meter verderop in een andere boot te stappen.
Op de helft van de tocht zijn we gaan overnachten bij Danpaati. Een super mooie logde , naast een grote sula.(stroomversnelling door rosten)
We hebben rustig aangedaan die middag omdat die boottocht van de ochtend best lang was. 3 uur zitten op een houten plankje, je kreeg er een houten kontje van.
We hebben lekker in de hangmat gehangen, beetje gezwommen en een kleine boswandeling gemaakt.

Maandag zijn we om 8:00 weer vertrokken voor het laatste stuk van de boot naar Atjoni, weer ongeveer 3 uur. Eenmaal in Atjoni aangekomen stond er een busje op ons te wachten, die ons in 3 uur naar Paramaribo bracht. pppfff...we zijn weer thuis na een vermoeide en lange terugreis.

Zo, ons eerste verslag! Ik ga morgen nog een verslag maken met de rest van de week. Anders wordt dit zo'n ontzettend lang verhaal.

• 18 April 2015 - 09:26

Marianne Vosmer:

Wat een mooie ervaring..leuk om zo jouw verjaardag te vieren..dat vliegtuig tripje was minder maar gelukkig hebben jullie dit ook overleefd haha. .geniet nog lekker even verder

• 18 April 2015 - 10:15

Jacqueline:

leuk, leuk....prachtige foto's en het is altijd een feest om zo'n reisverslag te lezen. Ik wil ook een keer naar Suriname... Geniet er maar fijn van, op naar nieuwe belevenissen.

• 18 April 2015 - 15:18

JJHgb:

Heerlijk verhaal en leuke foto's! De mij onbekende Remko (met een K!) alsnog gefeliciteerd. Goede dagen nog.

• 18 April 2015 - 18:49

Gerald:

Wat wil je ook: in een vliegtuig stappen vanaf een veld met de naam "Zorg en Hoop". Moeten het wel op de één of andere manier waar maken.

• 20 April 2015 - 20:45

Francine:

Leuk om jullie reis verhalen te lezen.Al heel wat gezien en beleefd. En leuke en mooie foto,s. Groetjes

• 22 April 2015 - 18:18

Chimene:

Wat een mooi verhaal, een echt schrijvers talent Linda, wie nu geen zin krijgt om naar Suriname te gaan... Veel plezier daar!

• 25 April 2015 - 13:16

Coby En Jan:

Hoi, wat een mooi reisverslag zo leuk geschreven of je er zelf bent en leuke foto's. We zijn benieuwd naar het volgende verhaal. Heel veel plezier nog, liefs van ons