Havana-Vinales-Palya Largo-Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Remko en Linda - WaarBenJij.nu Havana-Vinales-Palya Largo-Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Remko en Linda - WaarBenJij.nu

Havana-Vinales-Palya Largo-Cienfuegos

Door: Remkolinda

Blijf op de hoogte en volg Remko en Linda

05 April 2013 | Cuba, Cienfuegos

He he.. we hebben weer internet!!Jippie!
30 maart(zaterdag)
Nadat we een bericht op waarbenjij.nu hadden gepost, zijn we weer het oude gedeelte van Havana ingegaan. We hebben de veerboot(lees: oud krot) genomen om naar het beeld van Cristo te gaan. Vanaf daar hadden we een heel mooi uitzicht over het oude gedeelte van de stad. We namen de veerboot weer terug, en zijn toen naar Museo del Rum gegaan voor een rondleiding en om rum te proeven. Vanuit daar naar Hotel Sevilla gelopen om de auto op te halen, dit ging niet heel makkelijk en we moesten behoorlijk lang wachten. Maar gelukkig kwam de man met de auto toch nog!

De volgende dag erg vroeg vertrokken richting Vinales. Want het zou een rit zijn van ongeveer 4 uur. In het boekje van de ANWB vonden we een ¨toeristische¨ route en die namen we! De weg was alleen heeeel erg slecht, met grote kuilen en hobbels. Uiteindelijk na 4,5 uur kwamen we aan in Vinales. Papo(eigenaar van de casa) stond ons al op te wachten. Die middag een rondje door Vinales, maar 1 grote straat meer niet. We bespraken met papo om de volgende dag een wandeling door de Vallei van Vinales te maken en om te gaan paardrijden.
Die middag/avond weinig gedaan en uitgerust voor de volgende dag!ç

Weer vroeg opgestaan want de wandeling zou om 9 uur beginnen. We reden met de auto een aantal km´s, en parkeerde de auto. De wandeling begon.... We kregen veel uitleg over de flora en fauna van de Vallei (in het spaans) De wandeling duurde 3 uur, onderweg stopten we bij verschillende huisjes om wat te drinken. We zijn een Cueva(grot) ingeweest, we hebben behoorlijk geklommen en eindigden boven op de Mogotes(ronde bergen). We hadden een prachtig uitzicht nadat de mist weg trok.
Na de lange wandeling een heerlijke lunch gehad bij de Casa en om 15.30 begon de paardrijtocht van 4 uur! En wat was dat wennen in het begin, allebei voor het eerst op een paard. Na 30 minuten gereden te hebben stopten we bij een huisje in de vallei om wat te drinken, kokosnoot met rum erin en een dikke sigaar d'rbij! Ondertussen begon het een beetje te regenen, wat na 10 minuten overging in een enorme plensbui die bijna 1,5 uur duurde. Daardoor zaten wij dus 1,5 uur bij deze mevrouw thuis onder een afdakje samen met onze paardrij-gids!
Daarna verder gegaan, het pad was inmiddels een grote modderpoel en de paarden waren zeiknat! lekker dus! Het werd nu echt spannend want we moesten met paard en al steile hellingen op en af en door het water! Wat een plezier want sommige waterovergangen waren zodanig diep dat het paard zowat moest zwemmen met ons erop!
Onderweg nog gestopt bij een tabaksplantage, daar wat uitleg gehad over hoe de tabaksbladeren geoogst en gedroogd werden en wat sigaren gekocht! Na een tocht van bijna 4 uur weer terug bij het begin, helemaal smerig en onder de modder die daar roodkleurig is! broeken dus aardig verkleurd..... Die avond lekker in de casa gegeten, veels te veel maar wel weer erg goed!

De volgende morgen weer vroeg op om te vertrekken naar Playa Largo, dit omdat we Cienfuegos te ver vonden in 1x en wel even wilden relaxen aan een bounty strand. Onderweg bijna een aanrijding gehad op de snelweg. Een koe vond het nodig (wij met 110 KM per uur) de snelweg over te steken!....duss...... gelukkig konden we remmen en na een lange lange rit welke overigens vrijwel in 1 keer goed ging zonder verkeerd te rijden aangekomen in Playa Larga. Daar hadden we een prachtige casa, een kamer op de 1e verdieping met een groot zonneterras! Uitzicht over de strakblauwe zee en een nette (nieuwe) kamer! ´s Middags naar de nabijgelegen Farm des Cocodrilos geweest. Krokodillen dus! wel 3000 STUKS! Geinig om gezien te hebben en van jong tot oud zaten ze daar. In het restaurant ook nog even krokodil gegeten natuurlijk, dit schijnt daar in het Zapata gebied een delicatesse te zijn! Lekkerder dan verwacht en erg goed samen met een beetje ananas!
´s Avonds restaurant waardig vis gegeten in de casa. Heel goed!

Volgende dag de hele dag gerelaxt, begonnen lekker aan het strand waar we helemaal alleen tussen de palmbomen lagen aan de strakblauwe zee! heerlijk! daarna een stukje gelopen, wat geluncht en in de casa lekker genikst, gelezen en in de zon gelegen! Resultaat: beiden ontzettend verbrand natuurlijk! helaas pindakaas! (dat hebben ze hier trouwens niet)
Ditmaal ´s avonds heerlijke garnalen in knoflook gebakken gegeten! yumyumyum! Wat een straf dat eten hier!

De volgende ochtend afscheid genomen en op weg gegaan. Eerst even getankt en op weg naar Cienfuegos. Dit zou een schitterende route moeten zijn langs de zee van Playa Larga naar Cienfuegos.
Wat we niet wisten was dat er deze ochtend een massale krabben uitloop was! Duizenden krabben van ongeveer 25 cm doorsnee (best groot) over de weg waar wij overheen moesten! DUIZENDEN niet normaal veel, we hebben geprobeerd ze te ontwijken en reden rustg, alleen was dit niet vol te houden, we zagen andere auto's er vol gas overheen gaan, dus.... wij ook maar! hoppa met 90 op de teller SPLET SPLET SPLET! ondertussen wat gegil naast me van Linda en ik probeerde af en toe nog 1 te ontwijken, wat soms als resultaat gaf dat er weer een was onthoofd.....
Aangekomen in Cienfuegos hadden we snel de casa gevonden, een mooi oud huis met meerdere kamers. Lekker de spullen uitgepakt en een rondje door de stad gemaakt, lekker geluncht en wat gedronken en ´s avonds heerlijk gegeten! Nu dus even op het internet, omdat het kan! Jippie!

Lang verhaal, maar dat heb je nu eenmaal als je weinig internet hebt!

We gaan morgen hier in Cienfuegos nog een dagje rondkijken.
onze planning is grofweg als volgt:

4-5 Cienfuegos
6 Trinidad
7-8 Remedios
9-10 Camacuey
11 Manzanillo
12-13-14 Santiago de Cuba
15 tot 19 HOTEL in Guardalavaca (playa pesquero)

Santiago de Cuba zal het meest oostelijk zijn wat we komen, we wilden eerst nog naar het puntje, maar dat is nog een mega eind rijden en eigenlijk denken we dat we het rijden tegen de tijd dat we in Santiago de Cuba zijn wel zo´n beetje zat zijn!

Hasta La Vista!
Remko & Linda

• 05 April 2013 - 10:26

Lisette:

Weet en super leuk verhaal! Nog heel veel plezier, xx

• 05 April 2013 - 11:12

Roy & Kim:

heyy schatjes,
    mooi dat jullie het zo leuk hebben! Ik zie het allemaal al helemaal voor me, linda gillend in de auto en remko maar gassen haha :P Heel veel plezier nog!!
    Kus Roy & Kim

• 05 April 2013 - 17:05

Rob En Bep:

Wat een avontuur zeg partij van de dieren is echter niet zo blij met jullie!!ha ha moordenaars die arme krabbetjes!! have fun verder!! x x xrob

• 05 April 2013 - 21:10

Francine En Anne:

Nou al weer heel wat mee gemaakt. 4 uur lang op een paard en dat voor het eerst. En Krokodillen met ananas. Of dat nu zo lekker is? En genoeg Krabben gezien voor de heeele vakantie? We zijn wel benieuwd naar de foto's. Nou genieten maar weer. En hopelijk tot gauw.

• 05 April 2013 - 21:44

Jan En Coby:

Hoi lieverds,

Wat een leuk verslag, we zien het voor ons jullie samen op een paard in de regen, en als het daar regent dan regent het ook echt hard. haha jullie zijn nu alvast weer droog geworden door die geweldige zon die we hier maar niet te zien krijgen. En ja die krabben, zielig he zoveel dooie en dat ook nog omdat je er zelf over heen rijdt en het stinkt verschrikkelijk we ruiken het nog als we eraan denken.
    Lekker genieten van het land de mensen de zon het heerlijke eten en van elkaar, we kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Liefs papa en Coby.

• 05 April 2013 - 23:05

Linda :

Leuke verhalen van jullie! Leuk om jullie zo te volgen.
    Heel veel plezier nog en geniet ervan!
    Groetjes van Remco, Linda en Ruben..